Különösen nagy az aktualitása a kérdésnek, hiszen most, hogy Orbán Viktor meghirdette 29 pontos gazdasági programját, szinte minden oldalról esnek neki a bírálók, jó lehet bírálataik alapját olyan megkövesedett, előítéletté silányult tévhitek alkotják, amelyeket jobb lenne mindenkinek újra átgondolni.
1. Ha a nagyobb jövedelmű vezető többet adózik, attól a vezető nagyobb részt vállal a közterhekből.
Ez tévhit. A látszat ellenére nem te fizeted az adódat. Minden adó alapja a vállalat bevétele, és nyeresége. A bérezés meghatározása a vállalat vezetői által az adózási szabályok ismeretében történik, tehát akinek több nettó pénzt akarnak kifizetni, annak a vállalat a mindenkori bruttó értéket fizeti ki, függetlenül attól, mennyi a bruttó, és a nettó bér különbsége. A magasabb adózás természetesen csökkenti a vállalat által kiosztható teljes nettó bérösszeget, de ez a csökkenés nem egy személyre lebontva jelentkezik, hanem a vállalat teljes alkalmazotti állománya tekintetében.
Tehát helyesen: a nagyobb jövedelmű vezetőnek nagyobb a jövedelme, többet kap a vállalat bevételéből.
2. A személyi jövedelemadó differenciálásával szabályozható a bérezés.
Ez is tévhit, az előző kérdés közvetlen következménye. A személyi jövedelemadó nem avatkozik bele a vállalatokon belüli elosztási viszonyokba. A hivatkozott indexoldalon a 19. pontnál egy táblázatban megtalálhatjuk a közszféra vezetőinek jelenlegi havi jövedelmének harmincas toplistáját (3,5 milliós havi átlaggal), amit OV korlátozna 2 millióra. Nem kétséges, hogy e vezetők rendesen fizetik a jövedelemadót ebből a pénzből, csakhogy ez a pénz nem az övék, hanem a közszféra jövedelemalapjából az adóhatóságnak kifizetett pénz, ami elvben, és jelképesen a vezetők bruttó jövedelmének is része. És ezen kiugróan magas jövedelmek természetesen a közszférában elosztható jövedelmek terhére adóznak, ami egy kicsit sem szabályozza lejjebb ezen vezetők jövedelmét, tekintve, hogy éppen a vezetők szabályozzák a saját jövedelmüket.
Ez a bruttó jövedelem amúgy is egy szemfényvesztő kavarás, amit a Bajnai kormány szuperbruttósítása némileg egyenesbe hozott, tisztába tett, de azon a tényen ez sem változtat, hogy a munkavállalók a nettó pénzt kapják, amiből persze minden vásárláskor még az áfát, és a jövedéki adót is fizetik, hiszen ezek az adók a vásárolt termékeket terhelik.
3. Az egykulcsos személyi jövedelemadó igazságtalan
Ez a tévhit is az előző kérdés közvetlen következménye. A bérezés meghatározása a vállalt vezetői által az adózási szabályok ismeretében történik, tehát a bruttó bért úgy határozzák meg, hogy az alkalmazott a számára meghatározott nettó bérét kapja.
Amihez a munkavállalóknak ragaszkodnia kell ezen adózási szabálymódosítások kapcsán: a bruttó bér módosítása minden alkalmazott esetében úgy, hogy a nettó bér változatlan maradjon.
( Utólagos megjegyzés: Ma már jól látható, hogy a munkavállalók képviseleti szervei képtelenek megfelelően képviselni a munkavállalók érdekeit, és a politikai kötélhúzásban élik ki mindennemű belső cselekvési kényszerüket. Ezért is domborodik ki egyre határozottabban a törvényhozás durva hiányossága, a nettó bér kötelezővé teendő kompenzációjáról. Ugyanis, ha a törvény kötelezné a munkaadókat a bruttó bérek oly mértékben való módosítására, hogy a nettó kereset ne csökkenhessen az új adókulcsok bevezetésével, úgy az összes meddő, és minden fél számára káros politikai vita elkerülhető lett volna.
2011. március 25. )
De. Az egykulcsos személyi jövedelemadó fölöslegessé teszi a jövedelemadó bevallást!!!
Mindenki ugyanolyan mértékű levonást fizet, tehát minden kifizetésnél a munkáltató (kifizető) vonja, és utalja az adót, így az alkalmazott nem fizet adót közvetlenül, így azt bevallania sem kell. Az APEH igen csak jelentős személyi állományának, és nyilvántartásának döntő része fölöslegessé válik, amelynek egy része a kifizetések ellenőrzésére irányítható át.
Valójában az állami alkalmazottak adóztatása szintén értelmetlen önvisszautalás, hiszen az állam csupán az egyik zsebéből tesz át pénzt a másik zsebébe.
Tévhitek az adózással_kapcsolatban 2. rész
2010. június 9. Takács Ferenc